top of page

Tips till en kickass Instagram profil





 

Instagram är utan tvekan min favorit social media plattform.

Kan vara för att jag älskar att scrolla bland fina bilder och inspireras. :)


En av de viktigaste delar man bör tänka på när man planerar sitt företags konto är målet med kontot. Vad vill jag uppnå? Är det t.ex. att sälja sin produkt?

Detta bör man ha i åtanke när man skapar sin profil.


Det första en besökare ser när de besöker ditt konto är din profil. Så i detta inlägg går vi igenom hur du skapar en slående profil


Användarnamn: Har du inte redan ett konto för ditt företag så rekommenderar jag att du skaffar ett. Och då väljer du såklart ditt företagsnamn. Beroende på vad du driver för business så kan det vara skönt att kunna skilja på privat och business. Är du en bloggare/influencer så är det ditt liv man följer och det är privat på ett annat stadie än till exempel en business om säljer dammsugare.


Profil: Det finns två sorters profilinställningar, Privat & Företag. Som företag vill du gärna ha ett företagskonto, dels för att det är lättare att hitta dig och för att det finns funktioner som kan vara bra att använda sig utav. Detta ställer du in under inställningar. Har du ett privatkonto som du även marknadsför ditt företag med så kan man ställa in även det till en företagsprofil.


Namn: Alltså inte det namn du loggar in med utan det du fyller i under profilinställningar. :) När du väljer namn kan det vara trevligt att skriva ditt egna namn och vad du gör. T.ex. Elin - Virtuell assistent. Skriver du ditt egna namn gör du kontot lite mer personligt. Driver du ett större bolag med många anställda och flera ägare eller liknande så kan man ha företagsnamnet och vad man gör. Genom att fylla i vad man gör blir man lättare hittad i sökmotorerna.


Profilbild: Som egenföretagare/ småföretagare rekommenderar jag att man har en bild på sig själv och inte loggan. Man vill som besökare kunna relatera till personen bakom kontot. Driver du t.ex. en coaching business vill man gärna kunna se vem det är man får hjälp utav. Ett professionellt foto där man ser ansiktet.


Biografi: Vad gör du? Vem gör du det för? Hur kan du hjälpa till?

Dessa frågor kan vara bra att svar på i din biografi. Här har du endast 150 tecken så tänk noga ut vad du vill förmedla. Har du en egen hashtag så kan den vara bra att lägga in här.


Länk/webbplats: Vad bör man lägga för länk här?

Många länkar till sin hemsida vilket såklart inte är helt fel. Men ännu bättre är att ha en Call to action länk, kanske en länk till ett gratiserbjudande eller liknande. Ett bra sätt med gratiserbjudande är att samla in mailadresser. Det behöver inte vara något komplicerat eller ett stort erbjudande, utan något litet som ger mervärde till kunden, kanske något tips och som får besökaren att lära känna dig och ditt företag lite bättre. Gratis är gott! ;)

Man kan också göra en landningssida som man länkar till. På landningssidan länkar man till sitt erbjudande, sin hemsida, sin facceboksida och andra sidor man kan tänkas ha.


Knapp/Call To Action: Under profilinställningar kan man välja att lägga till knappar under kontaktalternativ. Här bör man minst ha en knapp så en blivande kund lätt kan komma i kontakt med dig/ditt företag. Här kan man också lägga till t.ex. boka tid knapp, smidigt om man driver skönhetssalong, coaching business eller liknande.

Under kontaktalternativ kan man också lägga till sin adress. Bra att göra om man har en fysisk adress till sitt företag så som affär, kontor där man tar emot besökare eller liknande.


Lycka till och varmt välkommen att höra av dig om du har några frågor.

bottom of page