Lite att tänka på innan du bygger din hemsida

Din hemsida är som ett skyltfönster till ditt företag. Se det som en butik. När du först kommer fram till en butik, vad får dig att kliva in. Här gäller det att skapa ett intresse för kunden. Likaså för en butik som för en hemsida. Vad gör att kunden vill klicka sig vidare?
Ett tydlig budskap!
Du har ungefär 5 sekunder att fånga en besökares intresse så din startsida måste vara tydlig, intressant och ha en tilltalande design. Tänk själv, du klickar in på en hemsida som är mörk, otydligt budskap eller har bara massa text. Klickar du dig vidare då?
När du bygger din hemsida:
Vad vill du själva få för första intryck när du kommer in på en hemsida?
Ha det i åtanke när du bygger din egen hemsida.
Några tips att tänka på innan du startar att bygga din hemsida:
* Leverantör -
Välj en hemsideleverantör som har en enkel redigeringsvy om du känner dig lite okunnig på just hemsidor. Prova gärna flera olika leverantörer för att hitta den som passar just dig bäst. Jag har själv provat många olika men fastnade för wix.com när det gäller min egen hemsida. De flesta leverantörer har prova på period så man kan få prova på om den passar just för dig, och vissa erbjuder gratis hemsida men då är oftast deras egen reklam med på sidan. Att ha reklam på hemsidan kan dock ses som en oseriös hemsida från kundens perspektiv. Så rekommenderar att ha en betalversion.
* Målgrupp -
Hur ser din målgrupp ut? Det är för dem du bygger din hemsida. En hemsida kan bara vara framgångsrik om den tillfredsställer målgruppens behov. Det är en grundregel som tyvärr många missar.
Framförallt: En hemsida är bara framgångsrik om den skapar mervärde för besökaren. För att göra det måste man i första steget veta hur det kan skapa mervärde.
Det skapas bara om man uppfyller besökarens förväntningar. För att uppfylla förväntningar måste man veta vem som kommer till hemsidan överhuvudtaget.
Därför borde en analys av målgruppen alltid vara början av ett hemsidesprojekt:
Vem kommer till hemsidan?
Vad förväntar sig besökarna?
Hur kan vi motsvara besökarnas förväntningar osv.
* Design -
Hur vill du att din hemsida ska se ut?
kanske har du redan en bra bild av hur du vill att din sida ska se ut. Många leverantörer har färdiga mallar som man kan använda sig utav. Där kan du hitta en mall som är någorlunda lik hur du tänkt dig att din design ska se ut. Då behöver du kanske bara göra små ändringar för att få till den som du önskar.
Annars kan man alltid välja en tom mall och göra sidan från början.
Känner du dig väldigt osäker på hur du vill att designen ska se ut kan det vara bara att googla runt bland olika företag. Kika runt i olika branscher, klicka in på sidor och känn efter. vad tilltalar dig?
har du en grafisk profil ska du självklart använda dig utav dina färger men hur man använder dem finns det tusentals alternativ på.
* Innehåll -
Vilken info vill du få ut till besökaren?
Vad gör/säljer du?
Vem är du?
Vad för frågar kan en besökare tänkas vilja ha svar på?
Var inte rädd för att använda vita ytor/mellanrum mellan textsektioner.
Använd dig utav bilder och tank på att inte ha för mycket text och info på din sida. Det är lätt för en besökare att tappa intressent då.
Detta är några delar att ha koll på innan man sätter igång.
Känns detta som övermäktigt så var inte rädd att be om hjälp. Jag hjälper gärna till att få fart på din hemsida. Du är i såfall varmt välkommen att höra av dig. :)