top of page

Har du koll på hur du använder Google analytics?




 

Google analytics är ett verktyg som samlar in grundläggande data från din webbplats.

Detta verktyg är gratis och relativt lätt att använda sig utav,


Detta verktyg kan användas både i dator och i app.


Google analytics är endast ett utav många verktyg som finns där ute som man kan använda för att få mer information om sina besökare på sin webbplats.

Jag har endast provat några stycken som min hemsideleverantör har haft eller kunders och jag tycker inte att dessa kan mäta sig med just Googles.


Varför bör du använda dig utav ett verktyg som analytics?

Jo för att kunna mäta hur många som besöker din webbplats, hur lång tid de spenderar på den, vilka sidor de besöker och vilka kanaler de kommer ifrån. Kort och gott vad gör de på din hemsida.

När du får fram denna information så kan du se vad som får mest klick, vad är folk intresserade utav just på din sida.

Superbra för att kunna utvärdera din sida,


Vi tar ett exempel -

Säg att du driver ett service baserat företag med 5 olika tjänster.

Dessa olika tjänster har en varsin undersida på din hemsida/webbplats.

Och du har ett ganska bra antal besökare på din sida. De spenderar ca 2 minuter på varje tjänsts sida. Men på just den 5:e tjänsten du erbjuder spenderar besökarna max 10 sekunder.


Här bör du kika över just denna sida. Varför spenderar besökarna så pass mycket mindre tid på denna sida? får du in uppdrag på denna tjänst?

Och när du tänker efter kanske du inte har sålt just denna tjänst på väldigt länge.

Då kan vi tacka analytics att du fått fram just denna info och bör kanske utvärdera denna tjänst och sida.


 

Verktyget innehåller väldigt många funktioner och man väljer såklart själv vad man tycker är relevant att hålla koll på. Och vilka analyser man vill se.

Något man bör ha i åtanke är att analytics kan inte läsa av annat än sidor såsom t.ex. pdfer.


Här ger jag tips på de funktioner jag använder och som räcker gott och väl för mig.

Längst ner i inlägget hittar ni info om hur ni lägger in google analytics på er hemsida.


1. När man loggar in på analytics kommer man rakt in på startsidan och här får man en snabböverblick om hur det ser ut på sidan just nu.

Scrollar du ner får du fram mer bra översiktsinformation.

Du ser också menyn till vänster som vi kommer att utgå ifrån.


2. Första delen jag jag brukar kika på är beteenden. När vi trycker där så får vi upp lite fler alternativ och för mig är inte alla relevanta så jag brukar kika på webbplatsinnehåll och alla sidor.


Här får vi upp en överblick på alla våra sidor på webbplatsen. Här kan vi se hur många sidvisningar vi haft under den tid vi har inställt högst upp på sidan.

Vi ser också en genomsnittlig tid på sidorna.


3. Något jag sen brukar kika på är förvärv.

Här väljer jag sedan all trafik och kanaler.


I denna funktion ser vi vart besökarna kommer ifrån.

Direct är när någon har skrivit in hemsideadressen och gått direkt till sidan.

Social är från våra sociala kanaler. Other kan t.ex. vara från andra som har länkat sidan


Här kan man också jobba med UTM-länkar. En UTM länk/kod: möjliggör för Google Analytics att identifiera exempelvis hur många besökare som klickat sig in via en kampanj och kanske också konverterat – med förutsättning att man har konverteringsspårning på plats. På så sätt kan ni se hur effektiv er kampanj varit!

Smidigt om man vill kunna mäta vissa kampanjer eller liknande.

Här kan ni bygga er kod: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/


4. Och det sista jag brukar kika på är Målgrupp och översikt. Brukar också kolla in under målgrupp, demografi så man har lite koll på kön och ålder på besökarna. Och även geografisk, vart besökarna befinner sig i världen.



Alla dessa flikar jag kollar på är för att hålla mig uppdaterad på hur min sida fungerar, hur den upplevs för besökaren och vad som kan förbättras.


Något som är viktigt att hålla koll på är hur lång tid besökarna befinner sig på din webbplats,

Jag gick en kurs i google analytics för några år sedan och fick då info om att en besökare bör vara på din webbplats ca 4 minuter. Då vet man att man har en bra och relevant sida,

Men detta kan man ta med en nypa salt tror jag.


Jag har inte sett många sidor som har besökare som spenderar så mycket tid på en webbplats. Skulle kunna tro att sidor där man ska anmäla sig till event eller tävlingar spenderar man lite längre tid och ja facebook kanske. ;)


Som sagt det finns många funktioner att kika på men dessa är relevanta för mig och känns lite lagom att hantera.


Detta inlägg blev ganska långt så hur du installerar analytics hänvisar jag till denna:

https://omnidig.se/blogg/google-analytics/hur-du-installerar-google-analytics-pa-din-webbplats/

Eller gå in direkt via google och söka.


Annars är det bara att hojta till så kan jag hjälpa till med detta.


Lycka till!!

bottom of page